Zázraky umí i vitamíny

Většina lidí se soustředí pouze na vitamín C. Nejčastěji si na něj vzpomenem ve chvíli, kdy nás škrábe v krku. Přitom blahodárné účinky mají pro naše tělo i opomíjené vitamíny. Ideální je pro tělo konzumovat je v tekutém stavu.

B12 až na krev

Vitamín B12 má v těle několik funkcí – nejznámější je jeho účast na tvorbě červených krvinek, nezbytný je také pro funkci nervového systému a tvorbu buněčných membrán. Bez něj nedokážou červené krvinky správně plnit svou funkci – předávat kyslík buňkám. Jeho nedostatek může vzniknout při poruše vstřebávání ze žaludku a střev, nedostatečném přísunu z potravy (například u vegetariánů) a při poruchách metabolismu. Jeho absence vede ke snížení tvorby a deformaci tvaru červených krvinek s následnou chudokrevností. Rovněž může dojít k onemocnění nervové soustavy a poruše růstu.

Naopak přebytek vitamínu B12 v lidském těle zpravidla nenastává, neboť se v těle do zásoby neukládá. B12 je potřebný pro duševní a psychickou pohodu, má blahodárný vliv na růst a vitalitu a napomáhá snižovat hodnotu homocisteinů u starších osob.

Déčko na kosti

Vitamin D je důležitým činitelem při tvorbě a mineralizaci kostí. Potřebujete ho nejen při růstu, ale také například při hojení kostí po zlomeninách. Vitamin D ovlivňuje metabolismus vápníku, příštitných tělísek, ledvin, jater a střev. Má vliv na vylučování inzulinu a tím i na metabolismus cukrů. Obecně tlumí množení buněk, ale podporuje jejich zrání. Také bylo prokázáno příznivé působení vitamínu D na obranyschopnost organismu.

Nedostatek vitaminu D, zejména v dětství, vede ke křivici a osteomalácii. Bez něj dochází k poruše růstu chrupavek a kostí. Ty jsou pak měkké a lámavé. Následkem je nevratné zkřivení kostí a špatně se hojící zlomeniny.

U dospělých nastává porucha ukládání vápníku do kostí, čímž se opět zvyšuje riziko zlomenin. Nedostatek vitamínu D vás může postihnout, pokud se budete vyhýbat slunečnímu záření, ale postihuje také osoby se selháním ledvin.

Deprese a křeče? Je za tím B6

Vitamín B6 je nezbytný pro zpracování a tvorbu bílkovin. Významnou roli hraje také v krvetvorbě molekuly, která přenáší kyslík a ovlivňuje funkce nervového systému. Dále má vliv na kvalitu kůže a zúčastňuje se také metabolismu cukrů. U dětí je důležitý pro správné nastavení psychomotorického vývoje. Celkově zvyšuje výkonnost svalů a metabolické energie, zlepšuje optimální funkci nervového systému a napomáhá tvorbě červených krvinek. Také se podílí na snižování rizika kardiovaskulárních onemocnění.

Nedostatek vitamínu B6 vede k chudokrevnosti, nervovým poruchám až zmatenosti a křečím. Brnění či mrazení končetin jsou také jedním z důsledků, stejně jako červená pokožka.

Pokud jej máme v těle moc, vylučuje se vitamín B6 ledvinami.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *