Nesprávná výživa způsobuje tři čtvrtiny nemocí

Informace o správné a zdravé výživě a zdravém životním stylu nejsou v české společnosti dostatečně rozšířené. A pokud jsou, nemají lidé dostatek vůle změnit nejen stravovací návyky, ale celý životní styl.

„Tři čtvrtiny lidských nemocí jsou způsobeny nesprávnou výživou,“ prohlásil Štěpán Svačina, přednosta III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a předseda ČLS JEP. Podle něj se sice na základních školách vyučuje předmět Výchova ke správnému zdravotnímu stylu, ale žáci se nic nedovědí například o prevenci aterosklerózy, cukrovky či nádorových onemocnění. A lépe na tom nejsou ani studenti středních škol.

Jídlo a životní styl

„Náš národ vykazuje ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi relativně malou znalost spojitostí mezi životním stylem, zejména výživou, pohybovou aktivitou a posilováním zdraví. Potraviny a nápoje bohaté cukry, živočišnými tuky nebo solí vytvářejí biologickou závislost, protože nám chutnají a způsobují pocity pohody. Aby tato pohoda byla stabilní, potřebujeme je stále ve větší míře,“ uvedla Dana Müllerová, vedoucí Ústavu hygieny a preventivní medicíny v Plzni.

V Česku stále přibývá dětí a hlavně dospívajících a dospělých s obezitou a jejími komplikacemi, jako jsou cukrovka, vysoký tlak a řada dalších, které vedou ke snížení kvality i délky života. „Proto řada zemí přistupuje k cílené politice reformulace potravin tak, aby ve spolupráci s potravinářským průmyslem docházelo k ozdravění výživy ve smyslu zlepšené nabídky potravin se sníženým obsahem soli, cukru a živočišných tuků,“ doplnila Müllerová.

Vařit a dusit

Potraviny lze rozdělit na obecně více a méně zdraví prospěšnější. V zásadě platí, že zdravá strava se má skládat především z kvalitních bílkovin, dostatku ovoce a zeleniny a kvalitních tuků, zejména rostlinných a rybích. Problémem je kuchyňská úprava potravin, která může i ze zdraví prospěšné proměnit v nezdravé. Je známo, že nejškodlivější je smažení, pečení a uzení, kdy se při takové tepelné úpravě vytvářejí v jídle karcinogenní látky.

„Pokud by lidé dodržovali zásady zdravé výživy – tedy jedli kvalitní netučné maso, ryby, dostatek ovoce a zeleniny, vyhýbali se moučným a tučným jídlům a potraviny jen vařili a dusili, byli by nejspíš zdraví,“ tvrdí Svačina.

banner-zdraví-lecitin-cholesterol

Česká kuchyně obsahuje obecně relativně nezdravá tučná jídla s velkým obsahem živočišného tuku. Podobně jsou na tom i u sousedů v Rakousku a Bavorsku. K nesprávné skladbě stravy přispívá také poměrně velký podíl smažených jídel a uzenin. Ke zdraví nejškodlivějším jídlům patří hranolky a uzeniny. Řada lidí to sice ví, ale nedokáže svoje stravovací návyky změnit a z jídelníčku nezdravé, ale chutnající jídlo, vyřadit.

S dietami opatrně

Pokud jde o dodržování různých diet (vegetariánství, veganství, paleodieta, krabičková dieta či syrová strava), nabádá Svačina k opatrnosti. „Řada z nich má sice zdravé jádro, ale při dlouhodobém držení hrozí organismu, že se mu nedostanou potřebné živiny,“ upozornil Svačina. Například vegetariánská strava je pro dospělého celkem zdravá, pokud se živočišné bílkoviny nahrazují dostatečně rostlinnými, určitě ale není vhodná pro děti. Ty potřebují pro svůj vývoj i bílkoviny živočišné.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *