V parném létě nezapomínejte na pitný režim 

Aby nedošlo k dehydrataci organismu, je v parném letním počasí nutné dbát především na pitný režim. Dehydratace se projevuje především malátností, bolestmi hlavy a pocitem na omdlení. Lidé by tedy měli vypít minimálně dva, lépe tři litry tekutin za den.

Podle odborníků je v tropických vedrech nejvhodnější pít vodu, slabší nesycené minerálky a neslazený, nejlépe ovocný čaj. Naopak přemíra kofeinových nápojů či alkoholu příliš vhodná není.

Pitný režim je velice důležitý hlídat u dětí a seniorů, kteří nevnímají pocit žízně tak intenzivně. Přitom děti od dvou do tří let by měly denně vypít 1,3 litru tekutin denně, děti od čtyř do osmi let 1,6 litru a děti v rozmezí 9-13 let více než dva litry tekutin za den. Dětský organismus je navíc mnohem citlivější na ztráty tekutin, a také je k nim náchylnější. Čím je dítě menší, tím relativně větší má jeho organismus obsah vody a zároveň tedy vyšší nároky na příjem tekutin. Dítě má v porovnání s dospělými také větší tělesný povrch a i povrch dýchacích cest, kterými se voda z těla také ztrácí.

Za běžných klimatických podmínek ztrácí naše tělo asi 1,8–2,6 litrů tekutin denně, a to močí, dýcháním či pocením. Teplé letní počasí, které nás nyní provází, riziko dehydratace ještě zvyšuje, neboť právě pomocí zvýšeným pocením snižujeme teplotu těla.

Nezapomínejme, že vhodnými zdroji tekutin jsou také ovoce a zelenina jako například rajčata, okurky, melouny, jahody nebo citrusy. U velmi oblíbených bublinkových nápojů, které jsou sycené oxidem uhličitým, je třeba myslet také na to, že mohou také citlivějším jedincům způsobit různé zdravotní obtíže (nevolnost, průjmy či nadýmání), doporučuje se proto pít vodu neslazenou a nesycenou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *