Železo, esenciální minerál pro naše tělo

Železo je esenciální minerál, který má v našem organismu velmi důležité funkce. Umožňuje syntetizovat hemoglobin, protein červených krvinek, který transportuje kyslík do tělesných tkání. Současně se železo také používá k doplnění zásob a obnovení koncentrací hemoglobinu na normální hodnoty, prevenci a léčbě vznikajících symptomů, s výhodami, jako je zlepšení kvality života, fyzický výkon, termoregulace, kognitivní funkce a imunitní funkce.

Některé skupiny obyvatelstva jsou náchylnější k nedostatku železa. Například, během menstruace u žen s nadměrným krvácením, u těhotných žen (jejich tělo potřebuje více železa), děti a dospívající.

Světová zdravotnická organizace (WHO) varuje, že anémie způsobená nedostatkem železa postihuje 24,8% světové populace, přičemž nejvíce postiženými skupinami jsou děti a ženy.

Naše tělo při vyměšování ztrácí průměrně 0,5 až 1 mg / den u dospělých mužů a 0,7 až 2 mg železa u plodných žen. Z tohoto důvodu je doporučená denní dávka železa 10 až 18 mg / den.
Požadavky na přísun železa roste v určitých fázích života, jako těhotenství, laktace (kvůli zvýšeným nárokům na železo) a období růstu (dospívání).

  • Co je anémie ?

Nejčastější anémií je ferropenická anémie, která se vyskytuje, když tělo nemá dostatek železa. Zahrnuje pokles koncentrace hemoglobinu a následně snížení transportní kapacity kyslíku v krvi. Obvyklé symptomy anémie jsou únava, únava, slabost, podrážděnost, bledost, nechutenství, nevolnost, průjem, vředy v ústech a vypadávání vlasů.

Ferropenická anémie je nejběžnější nemocí z nedostatku výživy na světě a je i nadále první příčinou anémie v dětství. Kromě železa, vitaminu B12 a kyseliny listové jsou nezbytné k výrobě červených krvinek. Vitamín B12 se nachází v mase a zelenině, zatímco kyselina listová se vyskytuje hlavně v zelenině. Samozřejmě bychom měli věnovat zvláštní péči naší stravě a dbát na to, abychom pravidelně konzumovali potraviny bohaté na železo.

  • Jak dodat tělu železo ?

Červené maso je jedním z nejlepších zdrojů železa ve stravě. Tato živina může být také nalezena v olejnatých rybách, ve stehnech a křídlech z kuřete a krůt, v některých sušených plodech, semenech, v tmavě zelené zelenině, cereáliích obohacených železem, mušlí, ústřic, mušlí, ryb, pulzů (hlavně čoček, cizrnu a fazole), olejnaté ořechy jako mandle, lískové ořechy a vlašské ořechy. Absorpci železa zvyšuje konzumace ovoce, které je bohaté na vitamin C. Ovoce také obsahují fruktózu, přírodní cukr, který je snadno asimilován a podporuje vstřebávání železa.

Jak je uvedeno výše, existují fáze života, kdy dieta bohatá na železo nemusí být dostatečná pro udržení optimálních hladin železa. Je nutné uchýlit se k doplnění železa.

  • Věděli jste?

…. že, použití glukonátu železnatého v synergii s vitamíny B, A, D, C a E významně snižuje anémii u více než 60% jedinců léčených po dobu nejméně 1 roku (C. R. Wall, 2005; J. A. Rivera 2010).
Synergický účinek komplexu železa a B zvyšuje o 10% počet červených krvinek u předčasně narozených dětí s anémií po 4 týdnech (N. Haiden, 2006).

 

 

… vše pro vaše zdraví

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *