Mikronutrienty – potřebujeme je vůbec?

Představme si lidské tělo jako dokonalý, ale velmi složitý stroj. Mikronutrienty, jako bílkoviny, sacharidy a tuky slouží jako palivo a stavební prvky tohoto stroje. Mikronutrienty pomáhají jednotlivým komponentům tohoto stroje ke správné funkci. Každý orgán, každá buňka v lidském těle, tedy něco jako jednotlivé komponenty tohoto dokonalého stroje, potřebuje denně ke své správné funkci právě mikronutrienty. Díky nim dochází k životně důležitým procesům jako například k přeměně a transportu cukrů, produkci hormonů, rozkladu aminokyselin, k imunitním reakcím, správnému přenosu signálů v mozku neorotransmitérů apod.

Je naprosto běžné, že potravinám se připisují nejrůznější účinky, někdy až nadpřirozené schopnosti a nám nic neříkající množství vitamínů a minerálních látek.

Jaké jsou vlastně doporučené denní dávky vitamínů a minerálních látek? Každý zdroj uvádí odlišné hodnoty. Připravili jsme pro vás přehled (viz. tabulka Příloha č. 5 k vyhlášce č. 225/2008 Sb.), kde si můžete najít optimální hodnoty základních vitamínů a minerálních látek.

Tyto hodnoty respektujeme a pracujeme s nimi v souvislosti s našimi produkty. Proto nám i našim informacím můžete 100% důvěřovat.

Každý vitamín a minerální látka, stopový prvek hraje v našem těle nezastupitelnou roli. Mikronutrienty sice nedodávají tělu žádnou energii jako makronutrienty (sacharidy, bílkoviny a tuky), ale každý mikronutrient má význam, nejen na tělesné úrovni, ale zasahuje i mnohem hlouběji. Mikronutrienty a jejich hladina přímo ovlivňuje naše zdraví, psychiku, náš charakter, reakce na podněty, stresové situace, naše chování a to jakt se cítíme.

Kdy zbystřit a sáhnout po doplňkách stravy?

Pokud jsme zdraví, je nutné udržovat hladinu vitamínů a minerálních látek aspoň v doporučených dávkách každý den. Zaručeným způsobem, jak udržovat optimální hladinu všech vitamínů a minerálních látek je mít správně složený jídelníček zastoupený všemi složkami potravy (sacharidy, bílkoviny a tuky) z těch nejlepších možných zdrojů a vyřadit z jídelníčku potraviny s prázdnými kaloriemi jako je například bílý cukr

Jejich optimální hladinu je důležité udržovat vyváženou stravou složenou z čerstvých a dobře upravených surovin a v případě obtíží navýšit dávku určitých vitamínů nebo minerálních látek ve vyšších hodnotách než jsou doporučené denní dávky. Doporučujeme konzultovat zdravotní stav s lékařem a poradit se s odborníkem.

Zvýšenou pozornost by vitamínům a minerálním látkám měli věnovat lidé se zvýšenou fyzickou i psychickou zátěží (sportovci, těžce pracující, těhotné ženy, maminky, děti ve vývinu, ale i starší lidé).

?
Věděli jste že?
Člověk je jediný savec, který si nedokáže vytvářet vitamín C ve vlastním těle sám.

Esenciální a klíčový faktor ovlivňující vstřebávání mikronutrientů do krevního řečiště a následnému plnění svých úloh je stav našich střev. Obzvláště tlusté střevo přes jehož stěnu se vstřebávají. Ale to je velká kapitola sama o sobě. Pokud nebudeme mít střeva v pořádku, nemá smysl řešit ostatní věci.

Vitamíny

Vitamíny jsou organické sloučeniny a podílejí se na biochemických reakcích v našem těle a jsou nezbytné pro zdraví a duševní pohodu. Jsou potřebné při metabolismu tuků, bílkovin a sacharidů. Podílejí se na tělesných funkcí a výstavbě nových tkání. Preventivně působí proti stárnutí, oxidačnímu stresu, onemocněním a podporují imunitu.

Při nedostatku vitamínů nebo při špatném vstřebávání vitamínů dochází k hypovitaminóze. Hypovitaminóza i hypervitaminóza, která vzniká při předávkování vitamínama jsou nežádoucí stavy, které mohou vést i k závažným onemocněním.

Rozlišujeme 13 základních vitamínů, které podle jejich chemicko-fyzikálních vlastností rozdělujeme na rozpustné v tucích tzv. lipofilní ( A, D, E, K ) a hydrofilní rozpustné ve vodě. Lipofilní vitamíny se v tucích ukládají, hydrofilní musíme průběžně doplňovat, vylučují se močí.

Minerální látky a stopové prvky

Minerální látky jsou anorganické sloučeniny, které tvoří 4 % hmotnosti člověka a z toho 80 % je uloženo v kostech. Stejně důležité jako množství minerálních látek je jejich vzájemný poměr, proto nedoporučujeme zaměřit se na užívání minerálních látek odděleně, ale v kombinaci s ostatními.

Rozdělení minerálních látek dle potřebného množství pro člověka:

  • Makroelementy (vápník, fosfor, hořčík, draslík, sodík, chlor, síra) – potřeba je vyšší než 100 mg/ den
  • Mikroelementy (železo, zinek, měď, jód, mangan, chróm, selen, molybden, fluor, kobalt) – potřeba je nižší než 100 mg
  • Stopové prvky (křemík, vanad, nikl, bor, cín, kadmium, hliník, bór, arsen) – jejich množství se udává v mikrogramech μg


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *