NEZAPOMEŇTE NA PITNÝ REŽIM!

Voda v lidském těle tvoří až 50 – 60 %. Je nezbytnou součástí každé buňky, zabezpečuje důležité tělesné funkce a odehrávají se v ní důležité metabolické procesy. Proto není divu, že dostatečný pitný režim je důležitý pro kvalitu našeho života.

Věděli jste že?

Vazopresin je antidiuretický hormon, který je zodpovědný za pocit žízně. Nejvyšší množství tohoto hormonu mají děti. S věkem jeho hladina klesá, proto starší lidé nemají pocit žízně.

Poslouchat svoje tělo se v tomto případě bohužel moc nevyplácí. Pokud spoléháte pouze na signály, jaké vám tělo dává a pijete až ve chvíli, kdy máte pocit ohromné žízně, správně to není. Žízeň už je voláním o pomoc a v ideálním případě by k ní docházet nemělo. Žízeň už totiž znamená mírnou dehydrataci.

Mezi obvyklé projevy dehydratace patří:

  • špatná schopnost se soustředit,
  • bolesti hlavy
  • pocity únavy a vyčerpanosti

Možná by vás nenapadlo tyto nepříjemné pocity dávat do souvislosti s tím, že málo pijete. Sportovci zase pocítí zhoršený sportovní výkon a následnou regeneraci.

Dostatečný a správný pitný režim tedy hraje důležitou roli v běžném životě ale i ve chvíli, kdy chcete formovat postavu. Ne úplně zbytečně se říká, že „hlad je převlečená žízeň“. Pokud nepijete dostatečně, jen těžko odlišíte pocit sytosti a opravdový hlad.

Kolik a co pít?

Univerzální doporučení osmi sklenic denně postrádá většího smyslu. Vzít si z toho ale můžete, že je fajn pít pravidelně po celý den v menších dávkách. Což je určitě lepší nápad, než celý den nevypít nic a pak se plácat po zádech, že jsme vypili dva litry vody najednou.

Samotné množství je kombinací mnoha faktorů. Tím nejdůležitějším je vaše hmotnost. Na každý kilogram svojí hmotnosti byste měli vypít 30 – 45 ml vody.

Svoji roli hraje i počasí nebo fyzická aktivita. Proto číslo, ke kterému jste došli, berte jsako naprostý základ. Pokud je horký letní den, sportujete nebo jste právě nemocní, množství tekutin by mělo být ještě vyšší.

A z čeho pít? To je neméně důležité. Určitě bychom se měli vyhýbat vodě balené v plastu, kterého se mohou uvolňovat některé látky do vody. Nejlepší volbou je filtrovaná voda.

Barva moči jako ukazatel dostatečné hydratace?

Dobrým ukazatelem stavu hydratace organismu je také barva moči. Pokud je nažloutlá až průhledná, pijete dostatečně s ohledem na vaše potřeby.

Základem pitného režimu by měla být voda. Pitný režim si také můžete zpestřit různými čaji. Vysoký podíl také obsahují některá jídla a potraviny, jako je například okurka, kefír, listová zelenina, jahody nebo meloun.

Co nepít?

Vyhněte se slazeným džusům, limonádám a sirupům. Vražednou kombinací cukru a umělých sladidel jsou také energetické nápoje.

Barevné a lákavé fresh džusy či smoothies se mohou jevit jako zdravá volba, ale dejte na ně pozor: odšťavněním z ovoce odstraníme tolik potřebnou vlákninu, proto taková „pitíčka“ nezasytí. Na výrobu padne hned několik kusů ovoce, výsledkem tedy je solidní nálož cukru i kalorií.

Jak je to s alkoholem?

Maximální denní příjem alkoholu by neměl překročit 20 g u mužů a 10 g u žen. Kolik to je v ekvivalentu nápojů?

  • 20 g = 250 ml vína, 0,5 l piva a 60 ml tvrdého alkoholu
  • 10 g = 125 ml vína, 0,3 l piva a 40 ml tvrdého alkoholu

Ale pozor: nevypité množství se pak nesčítá do dalších dnů. Pokud tedy 7 dní nepijete, neznamená to, že 7. den máte nárok na 7 piv.

A co káva?

Jako velký milovník tohoto kouzelného nápoje pro vás mám dobrou zprávu. Za zcela bezpečné a dokonce zdraví prospěšné můžeme považovat množství do 400 mg kofeinu za den, což odpovídá zhruba 3-4 šálkům. Pozor dávejte na to, co do kávy dáváte. Ať z ní nevědomky neuděláte kalorickou bombu.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *