PŘEHLED O VITAMÍNECH. KDY JE ZAČÍT UŽÍVAT?

Ráno vstávám svěží, poobědová únava se mě téměř nikdy netýká a po práci mám ještě dost energie na vše, co mě baví. Realita nebo sen? Kdo žije zdravě, ten se k tomu nejspíš hodně blíží – myslí na své psychické zdraví, hýbe se, dobře jí, čímž přijímá dost vitamínů, a pak oplývá elánem a vitalitou. Co ale ty vitaminy? Pokryje je pestrá strava nebo si je musíme dodávat? Pojďme si oprášit školní látku a dozvědět se o nich více!

Stručný začátek historie vitamínů 

Začneme příběhem, protože ty se nejlépe pamatují. Vůbec poprvé s vitamínovým komplexem přišel Japonec Umetaro Suzuki. Podařilo se mu extrahovat ve vodě rozpustný komplex mikroživin z rýžových otrub. Jeho objevu si ale skoro nikdo nevšiml. Dva roky na to ale stejný poznatek v Londýně získal i Polák Casimir FunkMaxmilian Nierenstein potom navrhl, aby se tomuto druhu komplexů říkalo ,,vitaminy” (od ,,vital amine” – živé aminy). Tehdy ještě nevěděl, že všechny aminy nemají aminovou složku.

Vitaminy = zdroje vitality

Naše tělo zvládá neuvěřitelné procesy. Každý den třeba obnovuje kůži, svaly a kosti, chrlí krev, která přenáší živiny a kyslík do všech orgánů, vysílá nervové signály přeskakující tisíce kilometrů cest mozku… A k tomu všemu potřebuje suroviny. Patří mezi ně např. 13 vitaminů (a potom také minerály a další látky), jež potřebuje, ale přitom si je netvoří samo. Konkrétně se jedná o:

  • vitaminy rozpustné ve vodě: B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (kyselina pantothenová), B6 (pyridoxin), B7 (biotin), B9 (foláty, kyselina listová), B12, C.

→ uvolňují energii z potravy (některá béčka)

→ podílejí se na výrobě energie (Thiamin, riboflavin, niacin, kyselina pantothenová a biotin)

→ pomáhají buněčnému množení (B6, B12 a kyselina listová)

→ spoluvytváří kolagen (C)

  • vitamíny rozpustné v tucích: A, D, E, K (ve škole nás učili jako ,,ZADEK”).

→ budují kosti (A, D, K)

→ posilují zrak (A)

→ působí antioxidačně (E)

Jak poznat nedostatek vitamínů

Jediné skutečně relevantní zjištění přinese krevní obraz. Je ale důležité poslouchat své tělo a vnímat změny. Zde je pár příznaků, které zavání vitaminovou absencí.

 

  • Únava

To je nejběžnější příznak nedostatku čehokoliv. Vždy je dobré se ujistit o dostatečném přísunu vody. Když ani to nepomůže, možná chybí vitamin B12 (a případně železo a hořčík).

  • Bolest svalů

Mylně se považuje za přirozený doprovod stárnutí nebo jako příznak související se cvičením. Pravdou je, že za ní častokrát může nedostatek vitaminu D (a také hořčíku).

  • Změna kvality vlasů

Na stav vlasů má vliv kyselina listová, tedy B9 a dále B12, B7 a B6 (nebo železo). Tyto vitaminy pomáhají podporovat zdravé prokrvení a přinášející kyslík do vlasů a pokožky.

  • Zrakové potíže

Problémy se zrakem může doprovázet nedostatek vitaminů C a E. Nedostatek vitaminu A potom způsobuje špatné vidění v noci. Pozor ale, A se může při nadměrné konzumaci hromadit a být toxickým.

  • Krvácivost dásní

Atypicky krvácející dásně bývají spojené se špatnou technikou čištění zubů nebo častěji s nízkým příjmem vitamínu C, který hraje důležitou roli při hojení ran a imunitě.

  • Afty v ústech

Vznik aftů nebo praskání, štěpení a krvácení koutků může způsobovat nedostatečný příjem vitaminů B, hlavně B1, B2 a B6.

  • Suchá kůže a lupy

Chybějící ,,béčko” má podíl na spoustě neduhů! Třeba i na svědění a odlupování kůže. Řešením může být přísun B2, B3 a B6.

Kdy jíst vitamíny 

Odpověď není úplně jednoznačná. Vezmeme to ale jedno po druhém:

Optimální doba pro příjem vitamínů rozpustných v tucích je s jídlem. V našich tělech se ukládají v játrech a nejlépe se absorbují s jídlem obsahujícím nasycené tuky nebo oleje.

Ve vodě rozpustné vitaminy je ideální jíst nalačno. To znamená ráno 30 minut před jídlem nebo dvě hodiny po jídle. Tělo si z nich přijme, co potřebuje a zbytek vyplaví močí.

Vitaminy se dá předávkovat 

Pravděpodobně se nestane, že se z běžné stravy předávkujeme vitaminy a způsobíme si hypervitaminózu. Pokud ale budeme jíst doplňky, je to poměrně snadné, ale chce se to mít na pozoru.  Např. příliš mnoho vitaminu A může vést k poškození jater a kostí. Museli bychom ho jíst ale opravdu hodně každý den, aby se něco takového stalo. Vysoká hladina vitaminu C potom způsobuje průjem.

Pozor také, pokud jíme více doplňků stravy zároveň – jejich složení se přirozeně sčítá. Jíme-li některý vitamin zvlášť a pak si ještě dodáme multivitamin, nemusí to být úplně žádoucí.

 

 

 

…. vše pro Vaše zdraví

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *